Russia lifts import ban, Turkey restarts tomato exports

Turkey has restarted exporting tomatoes to Russia as of Friday, marking the end of a two-year ban on imports triggered by the downing of a Russian warplane in 2015.

Russia was one of Turkey's major tomato export destinations before trade relations plummeted.

Products initially banned after the dive in relations were gradually allowed. Tomatoes, however, remained as the only product on Russia's ban list.

Turkey's fresh fruit and vegetable exports to Russia, excluding tomatoes, in the January-August period of 2017 showed an increase of 150 percent to reach $259 million, indicating greatly-improving bilateral economic relations between the two countries.

Turkey's annual tomato exports to Russia totaled $260-270 million before the crisis.

The first set of tomatoes was exported from the Agrobay greenhouses, one of the largest growing centers in the world, located in the Bergama district of Turkey's western Izmir province.

Arzu Şentürk, board member of Agrobay Greenhousing, told the Anadolu Agency that the company exported 10,000 tons of tomatoes annually before the 2015 crisis.

This year, Agrobay has reached agreements to export 5,000 tons, Şentürk said.

Russia's Agriculture Deputy Minister Dzhambulat Khatuov said Thursday that all problems regarding the supply of agricultural goods from Turkey have been resolved.

The Russian government announced that limited tomato imports from Turkey would be allowed starting November 1.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.