Turkey: E-commerce volume up 64% in H1 amid COVID-19

Spurred by the novel coronavirus pandemic, Turkey's e-commerce volume surged 64% year-on-year in the first half of 2020, the country's trade minister announced Thursday.

The January-June figure hit 91.7 billion Turkish liras ($14.2 billion), up from 55.9 billion Turkish liras ($9.98 billion) in the same period last year, Ruhsar Pekcan said.

She underlined that 91% of the total e-trade volume in the first six months of the year was made up of domestic spending, versus 81% in 2019.

The share of e-commerce in the country's total trade reached 14.2% in January-June, up from 8.4% in the same period last year, Pekcan added.

The volume of the payments via bank cards for Internet trade amounted to 58.1 billion Turkish liras (some $9 billion), or 63.3% of the total, she noted.

She pointed out that orders via the internet rose from 558.7 million units to 850.8 million during the same period.

After hovering around 37% and 49% from March to May when lockdown measures were implemented in Turkey, the rise in e-commerce hit 93% in June thanks to the normalization process, Pekcan stated.

Food and markets saw the highest rise in transactions via debit and credit cards, up 400% on an annual basis, followed by the software sector (over 100%), garden, furniture and decoration sector, clothing (up 95%), and household appliances (up 90%).

"Meanwhile, airlines, transportation, accommodation, and entertainment and art saw the largest drop in e-trade volume," the trade minister said.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.