Black Sea whistle language to get own alphabet

The Tourism Faculty of Giresun University has launched a project to create an alphabet for the whistle language used by locals in northern Turkey's Black Sea region.

The "Kuşdili" (bird language), which is a form of communication by imitating the sounds of birds through whistling, is currently used by the residents of Giresun's Kuşköy village.

As a 500-year tradition, the whistle language was unanimously included in the UNESCO Intangible Cultural Heritage List last year.

Tourism Faculty Dean Prof. Dr. Musa Genç told Anadolu Agency that the project aims to preserve the cultural heritage for future generations.

Genç said that musicians and linguists of Giresun University will visit the village and cooperate with whistle language users while creating the alphabet.

The dean explained that records of the language will be first turned into notes, and then into letters.

"By the end of the project, the whistle language used as a communication tool by locals will become more widespread and even an internationally used language," Genç said.

The "bird language" is currently used by around 10,000 people and can carry messages as far as 5 kilometers with a maximum frequency of 4,000 decibels.

Experts say that it is an adaptation of the Turkish language, as the whistle language uses the full lexical and syntactic information of vocal Turkish.

Similar whistle languages are also present in Mexico, the Canary Islands, France and Greece.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.